12

Rätten till heder och anseende

Strömbackaskolan

Piteå

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 12: Rätten till heder och anseende

Samhällsprogrammet har tillsammans med språkintroduktion arbetat med artikel 12, Rätten till heder och anseende. Vi resonerade tidigt att vi inte bara ville informera om mänskliga rättigheter, utan också praktisera dem. Därför startade vi ett projekt angående relationer. Tillsammans har vi haft fyra träffar där vi har kunnat mötas och diskutera om olika typer av relationer och kulturyttringar. Där alla tillåts komma till tals och få ventilera tankar och funderingar kring relationer, samtidigt som vi bygger nya! Det gemensamma materialet och diskussionerna samlade vi ihop till en utställning om relationer. Utställningen behandlade ämnen så som bra och dåliga relationer. Vad är en bra vänskap? Toxic-relationer, hur hanteras dessa? Via utställningen kunde alla som funderat finna kunskap om sunda och osunda relationer. Därigenom hur artikel 12 bäst uppfylls. Under invigningen av utställningen hölls tal, och därefter begav sig alla till en guidad tur genom utställningen.

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.