04

Rätten att inte förslavas

Sunne gymnasium / Södra Viken

Sunne

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Ingen får hållas i slaveri eller träldom. Slaveri och slavhandel i alla dess former skall vara förbjudna.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 4: Rätten att inte förslavas

Starten av Kuben projektet skedde i september med startenkät, sen monterades Kuben av eleverna på anpassad. Skolans årskurser fick ansvara för varsin månad, utom januari då montern fylldes med utställningsmaterial från Forum för levande historia i samband med förintelsens minnesdag. Planeringsgruppen bestod av representanter från de olika lärarlagen och respresentanter från elevhälsan som tog det vidare till de olika arbetslagen och ut i klasserna. Tolkning av vår tilldelade rättighet MR nr 4 och närliggande teman har sett olika ut och tolkats utifrån olika infallsvinklar så innehåll av aktiviteter har sett lite olika ut i de olika klasserna. Projektets fokus på vardagliga diskussioner och reflektioner om civilkurage och slaveri anses vara det viktigaste. Att stanna upp och reflektera över dessa frågor är avgörande för att elever ska kunna utvecklas till ansvarsfulla och demokratiska medborgare. Skolan har en viktig roll i att ge eleverna verktyg och inspiration att ta ställning mot orättvisor och engagera sig i frågor som rör mänskliga rättigheter. Arbetet var både informativt och utmanande för eleverna. Det var värdefullt att få diskutera viktiga frågor som yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Eleverna visade stort engagemang och kreativitet i sina uppgifter.

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.