03

Rätten till ett tryggt liv

Vimmerby Folkhögskola

Vimmerby

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 3: Rätten till ett tryggt liv

"Rätten till ett tryggt liv" - Idén om "Barn på flykt" kom ganska snabbt och lätt till oss. Med tanke på vad som händer i världen just nu och att vi i framtiden ska jobba med barn så var valet av tema självklart på något sätt. Vi började med att göra en tankekarta om vilken information vi ville ha med och hur vi ville presentera vårt arbete för ögat. Vårt mål var att få människor berörda genom att se vår utställning och att väcka engagemang och vilja lära sig mer om hur det kan vara att vara ett barn på flykt. Utställningen bestod av information på både kubens väggar och ett bildspel på en padda, svarta siluetter på barn pryder väggarna och en insamling för kläder och leksaker till flyktingfamiljer som kommer till Vimmerby kommun fanns i KUBEN så att alla som går på skolan kunde lämna in det de ville skänka under tre veckor när utställningen var öppen. Vi kunde aldrig anat hur mycket vi skulle få in... Simon Lundberg och Anton Palmer från kommunen kom med en minibuss för att få in alla saker och kläder som vi fått. De gick direkt till nya familjer i Vimmerby som nyss kommit som flyktingar. Och vad vi har hört så har det mesta gått åt! Vi är väldigt tacksamma för den respons vi fått på vårt KUBEN-projekt "Barn på flykt" i form av gåvor men också för allt vi själva har lärt oss om detta tema. Vi känner oss tacksamma att leva i ett demokratiskt och tryggt land i fred nu när vi vet hur det kan vara för de 110 miljoner i världen som tvingats lämna sina hem, nära och kära, sitt land. I samband med utställningen har vi fördjupat oss i: - Några konflikter som pågår i världen idag - Hur en flyktväg kan se ut, vad som kan hända på vägen och hur lång tid det kan ta att komma fram till en säker plats/land - Hur en asylprocess går till - Vad som händer när du fått asyl i Sverige (rättigheter och skyldigheter och ekonomi) - Vilka länder som tar emot flest flyktingar och hur många Sverige tar emot årligen - Hur ett barn påverkas av upplevelser av krig och att vara på flykt (trauma och PTSD) - Hur vi som framtida barnskötare kan upptäcka och vara stöd för barn som har varit på flykt eller har traumatiska upplevelser

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.