29

Rätten till plikter

Yrkesgymnasiet Skarpnäck

Skarpnäck

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Alla har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hens personlighet ensamt är möjlig. Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 29: Rätten till plikter

Vi hade ett uppstartsmöte i höstas då vi lärare tillsammans med eleverna satt oss ned med papper och penna och försökte koka ned vad rättighet nr.29 egentligen handlar om. Vi rabblade rent språkligt fram skolplikt, värnplikt, civilplikt och pratade om plikter gentemot klimatet och framtiden. Vi landade i att vi ville ta reda på med om vad eleverna på skolan men också vad människor i vår närhet ansåg sig ha för plikter, för som nr.29 inleds ”Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.” vad är vi skyldiga att ge tillbaka till samhället? -Min högts subjektiva upplevelse- Men i samband med vårt senaste möte för några veckor sedan tog det en vändning, på tv kunde våra elever se politiker prata om kriminalitet, gucci kepsar och hårdare tag. Våra elever som i allra högsta grad är offer för kriminaliteten och dess biverkningar kände sig utpekade och insåg att de utöver att riskera att hamna i skottlinjen i de kriminella uppgörelserna nu också var potentiella misstänkta förövare -ja Louis Vuitton mössor, balaclava och svarta dunvästar är den inofficiella klädkoden för många på skolan-. Eleverna frågade sig själva och oss lärare, ska det verkligen vara så här? Vi kokade ner diskussionen till tre frågor. 1) Vilka plikter har du som individ gentemot ditt samhälle? 2) Vad är ett gott liv? 3) Vems ansvar är det att de mänskliga rättigheterna respekteras? Med dessa tre frågor försökte vi närma oss frågan om livet tillsammans i ett samhälle, vad måste man bidra med för att få ett fungerande samhälle? Vad måste man ge upp och vad kan man förvänta sig tillbaka? Som av en händelse skulle en tre av våra medarbetare tillsammans med några elever på studiebesök utomlands och det bestämdes att dessa frågor skulle ställas till så många som möjligt både här och i Serbien. Eleverna tränade på att samtala om dessa ganska djupa frågorna med varandra, skapade formulär och qr-koder för att snabbt samla in svar från sin omgivning och gav sig ut på sina praktikplatser för att försöka sätta agendan i fikarummen. Vad det ska bli av det här vet vi inte än, översättningen av de serbiska svaren görs av elever och skolpersonal som kan språket och vi lärare tror nog att de vita väggarna på kubben kan tänkas bli en bra plats för lyfta fram alla kloka svar på dessa viktiga frågor. Kubkommittén Skarpnäck

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.