03

Rätten till ett tryggt liv

Yrkesgymnasiet Skellefteå

Skellefteå

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 3: Rätten till ett tryggt liv

I vårt arbete kring 'rätten till ett tryggt liv' låg fokus på att utforska och förstå de olika dimensionerna av trygghet. Eleverna engagerade sig i djupgående diskussioner kring hur trygghet inte bara handlar om frånvaro av fara, utan också om att skapa en miljö där individer känner sig mentalt, fysiskt och känslomässigt skyddade och respekterade. En utmaning vi stötte på var hur upplevelse av trygghet och hur den kan variera beroende på individens bakgrund, erfarenheter och kulturella bakgrund. Genom att analysera olika perspektiv och lyfta fram gemensamma värden kunde vi fördjupa vår förståelse för vad som krävs för att främja en känsla av trygghet i samhället. Ett konkret exempel på hur vi har arbetat med trygghet i samhället är att våra kub-representanter har fått möjlighet att vara med och påverka hur det nya resecentrumet ska vara utformat – i relation till trygghet.

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.