19
Rätten till yttrandefrihet
Enskilda Gymnasiet
Stockholm
Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.
Om mänskliga rättigheten
Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.
Om vår fysiska kub
Välkommen till vår Kub! Här delar vi med oss hur vi byggde och utvecklade vår fysiska Kub. Ta del av hur vårt kreativa uttryck tog form.
Vårt resultat
Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.
Artikel 19: Rätten till yttrandefrihet
Under torsdagens mentorstid fick samtliga klasser på skolan arbeta med mänskliga rättigheter med hjälp av övning 1.1 i det digitala verktyget: Vad är mänskliga rättigheter. Det blev många fina diskussioner i klassrummen och eleverna fick även skriva ner sina val och motiveringar på papper. Dagen efter var det dags för vår första kubdag på skolan och en aktivitet där vi ville visualisera vilken rättighet som eleverna på vår skola tycker är allra viktigast. Vi bad eleverna gå förbi aulan under dagen och göra sin röst hörd. I aulan fanns det 535 bollar, en boll för varje elev på skolan. Eleverna fick ta en boll var och lägga den i den glasburk som representerade den rättighet de tyckte var viktigast. Totalt var nästan 75 % av eleverna som var på skolan den dagen med och röstade. De rättigheter som våra elever tyckte var viktigast var: Artikel 30 - Rätten till de mänskliga rättigheterna Artikel 1 - Rätten till frihet Artikel 3 - Rätten till ett tryggt liv Det bästa med dagen var samtalet eleverna emellan. Runt om i skolan, inte bara i aulan utan överallt, i matsalen, i trapphuset och i korridorerna hördes eleverna prata om de mänskliga rättigheterna. En del elever kom tillbaka till aulan flera gånger under dagen för att se efter hur de andra eleverna hade röstat. En ganska enkelt ordnad, men mycket lyckad aktivitet som engagerade hela skolan.