30

Rätten till mänskliga rättigheter

Gränbyskolan

Uppsala

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 30: Rätten till mänskliga rättigheter

Gränbyskolan firade FN-dagen 24 oktober med att inviga Kuben - ett projekt om mänskliga rättigheter. På FN-dagen 24 oktober invigdes Gränbyskolans kub för mänskliga rättigheter. Det här läsåret är vi med i Kubprogrammet från Raoul Wallenberg Academy Kubprogrammet - Raoul Wallenberg Academy och vi ansvarar för kub nummer 30: Rätten till mänskliga rättigheter. Se filmen från invigningen här: https://granbyskolan.uppsala.se/globalassets/__grundskola/granbyskolan/bilder/ocvideo.751533554.799323.mp4 Inför invigningen tillverkade alla elever på skolan varsin fredsduva och olika utställningar som belyser mänskliga rättigheter kommer att visas upp i kuben under läsåret. Vid invigningen höll rektor Johanna Lindqvist tal och elevrådet läste dikt och klippte band. ******** Raoul Wallenbergs minnesdag, 17 januari: Idag har vi på Gränbyskolan uppmärksammat Raoul Wallenberg då det idag är åttio år sedan senast han sågs i livet. I vår kub från Raoul Wallenberg Academy har vi haft ett ljus tänt för Raoul. På bordet fanns information att läsa, samt en QR-kod för att digitalt tända ett ljus för Raoul. Vi har idag också haft besök av El Salvadors ambassadör Patricia Godínez och Susana Casas, utbildningsdirektör i Uppsala kommun. Skolans rektor Johanna Lindqvist hälsade välkommen, berättade om skolan och visade upp vår kub. De besökte därefter Zorica Kireta, spanska år 9, där ambassadören berättade om El Salvador och var därefter med på SO-lektionen med Emelie Hahn och klass 9A. Ambassadören höll en presentation av El Salvador och eleverna fick ställa frågor. Emelie berättade därefter om Raoul och vårt arbete med kuben och visade en film om honom och hans gärningar. Avslutningsvis drog vi utmaningen för nästa vecka i Raouls lyckohjul: https://raoulwallenberg.se/raoulslyckohjul/ #ljusförraoul ************* 7A har vi arbetat med personer som på olika sätt har engagerat sig för mänskliga rättigheter. Eleverna fick själva välja en person att fördjupa sig i, till exempel aktivister, politiska ledare eller andra historiska förebilder. Som en avslutning presenterade eleverna sina arbeten för varandra. Genom att lyssna på klasskamraternas presentationer fick de en bredare förståelse för mänskliga rättigheter ur olika perspektiv. Arbetet har inte bara ökat elevernas kunskap om viktiga personer och deras insatser, utan också inspirerat till diskussioner om mod, civilkurage och hur vi själva kan bidra till en mer rättvis värld. Detta projekt har kopplats till Raoul Wallenbergs värderingar och uppmuntrat eleverna att reflektera över hur vi kan stå upp för mänskliga rättigheter i vår egen vardag

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.