06

Rätten att erkännas som person

Yrkesgymnasiet Skellefteå

Skellefteå

Du kan ta dig stegvis genom sidan eller hoppa direkt till ett specifikt ämne genom att klicka på länkarna nedan.

Om mänskliga rättigheten

Var och en har rätt att överallt erkännas som en person i lagens mening.

Vårt resultat

Genom Kubmetoden får elever lära sig om mänskliga rättigheter, förhålla sig till den specifika rättigheten och därefter kreativt gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Resultaten av varje skolas Kub kan du ta del av nedanför.

Artikel 23: Rätten att erkännas som person

Hej! Jag heter Emelie och arbetar som svensklärare på Yrkesgymnasiet i Skellefteå. Förra veckan jobbade vi extra med Kuben (Jag och eleverna i åk 2) då Sara Kulturhus i Skellefteå dessutom anordnade Mänskliga Rättigheter dagarna under två dagar. Vi jobbade med frågorna kring berättelserna om Raul Wallenberg samt pratade om vår tilldelade mänskliga rättighet nummer 6, ”Att erkännas som person” och hur man kan tänka på det både på skoltid och under APL veckorna. Eleverna fick även reflektera över ordet civilkurage och om de tyckte att de hade verktygen för att agera när människor utsätts för orättvisor. Har även uppmuntrat eleverna att utföra goda gärningar och vi har använt oss av Raouls lyckohjul. Jag bifogar ett bildspel från Sara Kulturhus som du gärna får lägga ut på den digitala utställningen. Det var många montrar och personerna som var där lyckades fånga upp eleverna och starta upp en diskussion med eleverna utifrån de mänskliga rättigheterna och andra viktiga värdegrundsfrågor. Det blev givande och vi var även på en föreläsning där de pratade om hur man kan påverka sina mänskliga rättigheter i vardagen.

Du kan göra skillnad med

Varje person kan bidra till ett bättre samhälle som bygger på mänskliga rättigheter.